תקציר שאלת המאזין/ה
מאזינה מספרת כי בתה, בת 6.5, חולת אסטמה. דוקטור יונה ליאור מסבירה על הקשר בין אסטמה לאלרגיות וללחצים ולפחדים.
נדון: אסטמה אצל ילדה בת 6.5
תמצית: מאזינה מספרת כי בתה, בת 6.5, חולת אסטמה. יונה ליאור מסבירה לה כי אסטמה, בדומה לאלרגיה, נוצרת כאשר הגוף לא יודע לזהות "שדרים" בדמות חומרי פירוק של מזונות מסוימים. לכן, כדי לבדוק אסטמה יש צורך לבחון את תפקוד מערכת העיכול. אסטמה גם יכולה להיגרם גם כתוצאה מלחצים ומחרדות. למרות זאת, התרופות הקיימות לאסטמה לא מרפאות את המחלה, אלא מרחיבות את הסינפונות ובכך לאפשר לתאים לקלוט יותר חמצן.
אבחון אירידיולוגי מתמקד בגורמים להיווצרות המחלה – אלרגיות או פחדים מסוימים. על סמך האבחון ניתן טיפול מתאים.
תמצית מקוצרת: יונה ליאור מסבירה על הקשר בין אסטמה לאלרגיות וללחצים ולפחדים.
תגיות: אסטמה, אלרגיה, פחדים
מנחה: שלום למי ?
מאזינה: הלו ?
יונה ליאור: שלום. ערב טוב אנחנו איתך.
מאזינה: שלום. ערב טוב. יש לי ילדה בת שש וחצי, שבשנתיים האחרונות נהייתה חולת אסטמה.
יונה ליאור: אוקי.
מאזינה: רציתי לדעת, כאילו, איך זה פתאום נוצר לה וממה.
יונה ליאור: אוקי. אסטמה את בוודאי יודעת מה זה, וזה הסימפטום – מה הסימפטום של האסטמה.
אני רוצה להסביר משהו, אסטמה נוצרת, כשהגוף לא יודע לזהות או מקבל שדר שלא מתאים לגוף. זאת אומרת, אוכל שהיא אוכלת, וכימיה שנוצרה בגוף, נוצר מצב שפתאום נוצרת אסטמה. זאת אומרת, כמו שנוצרה אסטמה יכול להיווצר כל דבר אחר. צריך לראות למה היא אלרגית, וצריך לראות את מערכת העיכול – הקיבה. מה בקיבה חסר לה. איזה מלחים חסר לה כדי לספק לה את הדבר הזה.
אני רוצה להסביר. כל מה שלוקחים: כל הבודיקורטים (תרופה בשאיפה להפחתת דלקת) כל התרופות למיניהן שלוקחים הם, בעצם, לא מטפלים באסטמה, אלא רק מרחיבים את הסינפונות בכוח. זאת אומרת, כאילו במקום לפתוח את הדלת עם מפתח, שתוכלי להיכנס בקלות.
מנחה: מקלים על האסטמה.
יונה ליאור: כאילו את מביאה "לום", שפותח את המערכות כדי שאוויר או חמצן יוכל להיכנס לתוך התאים. אבל התאים האלה באופן אוטומטי נסגרים, כשתוצאה מזה נכנס איזשהו תהליך לא תקין לגוף. אסטמה יכולה להתבטא כתוצאה מלחץ, מפחד, מחרדות, מחוויות וגם כתוצאה מאלרגיה של אוכל.
מאזינה: הייתי שואלת יותר בקטע של אוכל מאשר מאורעות שהיא עברה בחיים.
יונה ליאור: אז זהו תראי, אנחנו חושבים שילדים קטנים הם כאילו חסונים ולא עוברים שום דבר. הרבה פעמים יש ילדים שלא משרדים כלפי חוץ מצוקה או...
מנחה: קולטנים אדירים.
יונה ליאור: נכון. את לא יודעת כמה דברים דרך האירידיולוגיה אפשר לראות אותם. זה מספיק שילדה כזו הייתה נוכחת להרמת קול או לאיזשהו מתח או מישהו שהפיל כוס. את לא יודעת איך הזולת מקבל את זה. איך הילד מקבל את זה.
מאזינה: אני אשאל שאלה.
יונה ליאור: כן.
מאזינה: דרך הטיפול
יונה ליאור: האבחון...
מאזינה: אפשר לדעת (באופן) כללי על עצמה ?
יונה ליאור: בוודאי, בוודאי, בוודאי.
מאזינה: לגמרי ?
יונה ליאור: בוודאי, בוודאי. תשמעי, דרך האירידיולוגיה אפשר לראות אם הילדה למאכל מסוים. דרך האירידיולוגיה אפשר לראות אם היא עברה איזושהי חוויה, ובעצם משהו שעכשיו היא עוברת אותו פעם נוספת, וזה התופעה. אפשר לראות את הגוף ואת הנפש ביחד. תשמעי, אני רוצה משהו לספר לך על איזשהו מקרה שקרה...
מנחה: האבחון בעצם הוא ממקד אותך על הנקודה הבעייתית שאותה צריך לפתור.
יונה ליאור: נכון. תשמע, אני רוצה להגיד לך משהו. ישב אצלי איזשהו בחור. בחור בא אלי לאבחון, והוא בא יחד עם אימא שלו. אימא שלו הייתה מאוד-מאוד סקרנית לדעת מה אני רואה, אז כדי לספק לה את הסקרנות הראיתי לה את השלב הראשון של מה שאנחנו עושים. אבל ביקשתי מאותו בחור, שמאוד רצה להיות לבד, ולא להיות ביחד עם האימא, לשאול שאלה כי בוודאי הוא לא יוכל להגיד לי. אז אמרתי לו, תשמע, אני רוצה לפנות לאימא, ולשאול האם הייתה איזושהי בעיה טראומטית אחרי הלידה שלך. אז האימא ככה...
מנחה: התכנסה.
יונה ליאור: כן התכנסה, והיא נוגעת בילד, בבן שלה שהוא ילד גדול, ואומרת: תשמע, אני שומרת סוד שאף פעם לא סיפרתי לך. כשאתה נולדת נכנסת למצוקה נשימתית מאוד קשה, ואתה היית שלוש-וחצי שעות במצב חירום, והיית בטיפול נמרץ. והיא אומרת: את זה לא רציתי לספר לך.
מנחה: את זה ראית דרך גלגל העין.
יונה ליאור: דרך העיניים. דרך גלגל העין, ואתה יודע הילד היה פשוט המום. אבל ברגע שאמרתי להם את הדבר, זה נובע ובגלל זה יש לו בעיות שמיעה. הוא לא שומע באוזן ימנית. אז הילד בא ואומר: זהו, אז אני יודע עכשיו את כל הבעיות כי על-ידי השאלה ששאלת את אימא שלי, אני כבר הגעתי לכל התשובות.
מנחה: פתרת לו את כל שאר השאלות.
יונה ליאור: נכון. את כל שאר השאר השאלות. מה שקרה זה שהחברה שהוא לומד איתם ביחד אמרו לו: אתה יודע שאתה לא שומע טוב. כשאנחנו מדברים איתך דרך האוזן הימנית אתה לא שומע, כשאנחנו מדברים איתך אתה לא שומע. והוא התבייש לספר, ולכן, הוא שמע...
מנחה: יש הרבה פעמים בעיות שכול החברה חושבת על כיוון מסוים, ובעצם זה בעיה אחרת מאוד-מאוד קטנה שאם פותרים אותה אז...
יונה ליאור: בוודאי. זה כמו מגדל קלפים, שאם אתה מסדר קלף אחד אז כל הקלפים מסתדרים.
מנחה: בשנים האחרונות, בכלל, כל ילד קטן שחושבים בכיוון של קשב וריכוז, קודם כל, שולחים אותו לבדיקת שמיעה.
יונה ליאור: נכון, נכון.
מנחה: לראות אולי זו בעצם בעיה...
יונה ליאור: אבל זה בדיוק מה שאני רוצה להגיד. באירידיולוגיה אפשר לראות מה גורם לתהליך הזה. אתה יודע, אפשר לראות פחדים וחרדות. לא תמיד הילד משדר את זה. דרך האירידיולוגיה אתה יכול לדעת איך להעביר את החומר לאותו ילד.
מנחה: אגב, מאיזה גיל את יכולה לאבחן ?
יונה ליאור: מגיל חודש ושבוע. בעצם, אתה יודע שאנחנו נולדים, אנחנו נולדים עם צבע חום כהה. חום-אפור או כחול-אפור. כשהצבע הזה יורד זה אומר שהמערכת החיסונית אצל אותו ילד עדיין לא מושלמת, ומחודש – חודש ומשהו אפשר לראות את הדברים: את כל התחלואים, את כל הדברים שהוא חווה בשלב העוברות – אפשר לראות את כל הדברים.
מנחה: יפה.
יונה ליאור: לגבי אותה שאלה של אותה גברת דרך הדבר הזה אפשר למקד אותה, ולגרום לכך שהילדה לא תהיה אסטמטית.
מנחה: המאזינה איתנו עדיין ?
מאזינה: כן, כן.
מנחה: קיבלת תשובה ?
מאזינה: קיבלתי תשובה. אם אפשר עוד שאלה ?
יונה ליאור: כן בבקשה.
מנחה: רק בקצרה כי אנחנו עמוסים במאזינים שרוצים להתקשר.
יונה ליאור: כן, אנחנו איתך.
מאזינה: צבע העיניים שלי זה ירוק, אבל זה חום-בהיר עם ירוק.
יונה ליאור: אוקי, ומה השאלה שרצית לשאול.
מאזינה: אני עקבתי אחרי עצמי בתקופה האחרונה, ואני שמה לב שאני זקוקה להמון המון מנוחה. אני עובדת 4 שעות, ואני פשוט צריכה לישון. לא לנוח, לישון.
יונה ליאור: אוקי. אני רוצה להגיד משהו. תשמעי, דרך העיניים אפשר לראות עייפות פיזית ועייפות רגשית. יש עייפות פיזית, את יודעת, אנשים שעובדים, או, שהם התעסקו במשהו, ובאים הביתה והולכים לישון שעתיים, שלוש, עשר. אחר-כך הם קמים, מקפלים את השרוולים וממשיכים הלאה. ויש אנשים שקמים בבוקר או קמים בכלל, ויש להם סוג של עייפות רגשית.
עייפות רגשית זה משהו שלא בא מתוך האנרגיה, אלא מתוך האינרציה. אפשר לטפל בזה, וזה שאת צריכה המון שינה זה צריך לבדוק דברים אחרים. זאת אומרת, מה שבתחום של חוויות אחרות. איך את מתמודדת עם דברים, איך את מעכלת את הדברים. איך אפשר לעזור בתחום הזה. ואפשר לראות את הדברים.
מאזינה: אוקי. תודה רבה.
יונה ליאור: תראי, אני רוצה להגיד משהו. עודף שינה לא טוב, וחוסר שינה לא טוב. חוסר תיאבון זה לא טוב – זה מצביע על תהליכים לא נכונים. עודף תיאבון גם לא טוב. זאת אומרת, כל דבר הוא לא תקין.
מאזינה: אוקי.